keskiviikko 11. joulukuuta 2013

Joulukalenterin luukku 11: Joulutaikaa

Vanhan ajan talonpoikaisjoulut olivat myös magian aikaa. Moni joulunajan taioista on periytynyt varhaisilta ajoilta, joulun viettohan vakiintui meillä vasta keskiaikana. Liuta tarinoita, taikoja ja uskomuksia sulautettiin sittemmin sointuvasti kristilliseen kontekstiin.

Ihmisillä on ennen ja ehkä nytkin ollut ajatus vakiomääräisestä onnesta: jos onnea on jollakulla erityisen paljon, on se siis varmasti joltakulta muulta pois. Onnea piti hankkia itselle siis enemmän, vaikka sitten taikakeinoin. Voimakeinot tai varastaminen saattoivat tulla kysymykseen myös historiallisina jouluina. 

Muinaissuomalaisilla joulunaika kesti käytännössä talvipäivänseisauksesta talvennapaan, eli vuoden pimeimmästä hetkestä siihen, kun päivän piteneminen alkaa näkyä luonnossa eli tammikuun puolivälin tienoolle. Joulunajan pääasiallisena toimena olivat uhrimenot ja taiat, joilla varmistettiin menestys tulevaisuudessa. Toimitukset liittyivät useimmiten karjaonneen ja viljaonneen. Niiden ohessa toimitettiin uhreja myös haltijoille. Muinaissuomalaisten tärkein biletys oli kekrinä (vastaa meidän pyhäinpäivää), joten jouluna ei olleet ihan niin isot systeemit.

Haltijoille saatettiin viedä olutta tai juhlaryyppy, jonka haltija sai, jos sen esimerkiksi kaatoi nurkkaan. Juhlaruokia pidettiin myös pöydillä esillä pitkät tovit, vähän niinkuin haltijain ulottuvilla, ennenkuin väki pääsi niiden kimppuun. Myös kuolleita eli henkiä muistettiin ja kunnioitettiin esimerkiksi hiljaisuudella ja vältettiin kovempaa työntekoa.Vierailevien henkien uskottiin olevan läsnä erityisesti tietyissä osissa taloa: lieden lähellä, lattialla, ulko-oven ja kynnyksen seutuvilla.

Varhaisina aikoina suomalaiset hakivat voimaa ja viisautta uhrilehdoista, myöhemmin sitten kirkoista. Kirkon lattian alle ja ympäristöön haudatulla kalman väellä oli voimaa, joka auttoi monenlaisissa taikakeinoissa ja -konsteissa. Hautumaa oli väkevä paikka muulloinkin, saati sitten suuren ja mystisen juhlan aikaan. 24. ja 25. päivän välinen yö oli Jeesuksen syntymäyönä erityinen taika-aika. Yöllä kirkkoa kierrettiin esimerkiksi Sahalahdella siinä toivossa, että tulee tonttu vastaan, joka sitten toteuttaisi kaikki toiveet.

Jos ajankohtaista oli pohtia tulevaa sulhasta tai  morsianta, piti jouluyönnä keskiyön aikaan hakeutua kirkkomaalle ja ottaa kolmen kuolleena syntyneen lapsen haudalta mutaa, kiviä tai muuta vastaavaa ja siitä sitten sakastin ikkunan alle samalla loihtien: sinä pyhä paikka näytä syntis raukalle, tuosta viattomain tomusta tulevan ylkäni, morsiameni pahat tavat, hyvät avut, virheet, vialliset ja kun samalla katsoi sakastiin, niin siellä näki tulevan avioliittonsa vaiheet kaikessa komeudessa.

Toisaalta eihän näistä menoista ole kovin pitkä matka nykyihmisten tinan valamiseen uuden vuoden normaalina käytänteenä.



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti